Artikel
ProRail, het Havenbedrijf Amsterdam en Strukton Rail Short Line hebben een formele overeenkomst ondertekend over de uitvoering van treinverkeersleiding op spooraansluitingen van derden, zoals bedrijfsterreinen. Daarmee zijn de verantwoordelijkheden helder vastgelegd en dat draagt bij aan een veilige en betrouwbare afhandeling van het treinverkeer. Het is een belangrijke stap om het goederenvervoer per spoor veiliger en efficiënter te maken.
Spooraansluitingen verbinden bedrijfsterreinen met het landelijke spoorwegnet, dat wordt beheerd door ProRail. Hoewel deze aansluitingen buiten dat beheer vallen, voerde ProRail hier al jaren wel treinverkeersleiding uit.
Door het ontbreken van juridische afspraken ontstonden soms onduidelijke en onveilige situaties, zoals niet gemeld onderhoud of storingen waarbij de verantwoordelijkheden niet duidelijk waren. Met de nieuwe overeenkomst zijn nu duidelijke juridische en operationele afspraken gemaakt, zodat de veiligheid en samenwerking beter geborgd zijn.
“Deze overeenkomst met Strukton Rail Short Line, samen met de overeenkomst die vorig jaar werd getekend met het havenbedrijf Amsterdam, zorgt ervoor dat we voor bijna alle spooraansluitingen in Amsterdam afspraken hebben gemaakt”, vertelt directeur Verkeersleiding Astrid Buijssen. “Daarmee is een basis gelegd waarmee we ook in andere gebieden afspraken kunnen vastleggen. Het havengebied in Moerdijk is de eerstvolgende.”
Rinus Hardeman van Strukton Rail Short Line: “Spooraansluitingen zijn cruciaal voor het spoorgoederenvervoer in Nederland. Met het tekenen van deze overeenkomst nemen we onduidelijkheden weg. Zo zorgen we ervoor dat de bediening van deze spooraansluitingen soepel en efficiënt blijft gebeuren.”
Spoorweb, het landelijke informatieplatform van ProRail voor incidentmanagement, is aangepast zodat de Meldkamer Spoor direct ziet wie ze moeten bellen bij storingen of incidenten op spooraansluitingen. De Meldkamer Spoor is het centrale punt waar alle meldingen op en rond het spoor binnenkomen en van waaruit de afhandeling wordt gecoördineerd.
Dankzij deze aanpassing sluiten de operationele afspraken naadloos aan op de bestaande werkwijze van treindienstleiders, terwijl de kans op misverstanden aanzienlijk is verkleind. De Westhaven is het startpunt van een landelijke uitrol. In de komende maanden volgen onder andere Roosendaal, Kijfhoek en andere locaties.