Pagina
Short Line beheert in Nederland ruim 120 industriesporen: sporen op bijvoorbeeld bedrijventerreinen. Die sporen hebben onderhoud en (soms) vernieuwing nodig, maar dat gaat er anders aan toe dan bij het hoofdspoor. Projectleider Steffen Horvers legt uit hoe het zit.
Vanaf het hoofdspoor zijn er in Nederland honderden aftakkingen naar industriesporen. Goederentreinen ‘nemen de afslag’ naar een bedrijf om daar bijvoorbeeld grondstoffen af te leveren of eindproducten op te halen. Die industriesporen zijn, in tegenstelling tot het hoofdspoor, niet in beheer bij ProRail. Dat doet Strukton Rail Short Line. Wij zijn dus de ProRail van de industriesporen, zou je kunnen zeggen. Wij beheren, onderhouden en vernieuwen deze sporen.
Dat doen we voor meer dan 120 klanten: zij hebben ‘in hun tuin’ een stuk spoor liggen dat essentieel is voor hun bedrijfsproces. Is het spoor onverwacht buiten dienst, dan komt dat proces in gevaar. Uiteraard hebben we een storingsdienst, maar net als bij het gewone spoor willen we storingen natuurlijk graag voorkomen. Daarom schouwen we jaarlijks: waar vertoont het spoor slijtage? Op welke termijn zijn onderdelen aan vervanging toe? Zo kunnen we tot vijf jaar vooruit aangeven welke kosten eraan komen. Heel prettig voor budgetbeheer.
Voor het vervangen van spoorstaven, dwarsliggers, ballast of andere onderdelen gebruiken we – en dit is het grote verschil met het hoofdspoor – bijna nooit nieuwe onderdelen. Al het materiaal komt uit het hoofdspoor en krijgt een tweede leven in een industriespoor. Wie nu denkt: daar liggen de afdankertjes, die heeft het mis. De eisen van ProRail voor het hoofdspoor zijn namelijk zo hoog dat materialen daar veel sneller worden vervangen. Een dwarsligger die vanwege het aantal ‘ligjaren’ uit het hoofdspoor wordt gehaald, kan voor een industriespoor nog twintig, dertig jaar dienst doen. Honderd procent veilig.
Hoewel nog lang niet iedereen binnen Strukton weet van ons bestaan, zijn de lijntjes met de collega’s van Strukton Rail Projecten lekker kort. Zij hebben een vernieuwingsproject en wij kunnen de ‘oude’ materialen overnemen voor een marktconforme prijs. Vaak verloopt dat via de afdeling Inkoop. Zo hebben we recent een hele partij spoormateriaal kunnen overnemen na een vernieuwing in Groningen. Soms verloopt ‘het aanbod’ direct. Ik werd bijvoorbeeld laatst gebeld door een collega die een bijna nieuwe compensatielas ging verwijderen: of ik interesse had. Dat had ik zeker, want zoiets is heel specifiek, dat komt niet zo vaak voorbij.
Contact opnemen met Strukton Rail Short Line
Rinus Hardeman