Artikel
Een bijdrage leveren aan duurzamer werken én geld besparen voor de opdrachtgever? De lancering van een nieuwe machine om spoorballast op locatie te zeven maakt beide mogelijk. Steffen Horvers, Bouwmanager bij Strukton Rail Short Line, legt uit hoe het idee ontstond en hoe de kleine zeef werkt.
“Binnen Strukton hebben we altijd oog voor innovatie. Als we zaken kunnen verbeteren, doen we dat – het liefst met positieve impact voor het milieu”, zegt Steffen. “Dus toen mijn collega’s en ik in Duitsland een mobiele zeef zagen die de ballast ter plekke zeefde voor hergebruik, leek het ons ideaal voor het vernieuwen van dwarsliggers op lokaal spoor, bij onze industriële opdrachtgevers.”
Steffen besprak het idee met krolleverancier Berende Spoor- en Grondwerken. Het bedrijf was meteen enthousiast. Samen met Steffen en zijn team werd een demoversie van de ballastzeef ontwikkeld, een machine die meegaat in de werkgang en de spoorballast ter plekke kan zeven, de schone ballast op het spoor legt voor hergebruik en het residu opvangt voor afvoer.
“De eerste versie was in oktober 2023 klaar om aan het werk te gaan bij onze opdrachtgever Chemours in Dordrecht”, aldus Steffen. “Dat liep al best goed. Na afloop van de proef hebben we geëvalueerd met Berende, hun werkplaatsmonteur en onze uitvoerder. Daaruit kwamen enkele verbeterpunten, zoals het toevoegen van een sproei installatie tegen de stofontwikkeling en het verlengen van het zeefdek.”
De zeefmachine werd aangepast en vervolgens bij opdrachtgever Nobian ingezet. Uit de feedback die uit dat traject kwam, ontstond versie 3. Deze zeef kan zowel op als naast het spoor worden ingezet, omdat het op pootjes kan worden gezet. De ballast wordt gelijkmatiger verdeeld waardoor de zeef meer residu uit de ballast haalt. Dat verdwijnt in een containerbak en de gezeefde ballast wordt opgevangen en onmiddellijk hergebruikt. Deze versie draait inmiddels bij Dow Chemicals in Terneuzen.
De nieuwe zeefmachine heeft een grote impact. Steffen: “De ballast die we zeven kunnen we meteen weer in het werk terugbrengen: al met al resulteert dat in een hergebruik van 70 tot 80 procent. Dat zorgt tegelijkertijd voor minder transportbewegingen. We voeren namelijk alleen het residu af, niet alle ballast. En omdat we zoveel hergebruik hebben, hoeven we ook minder nieuwe ballast aan te voeren. Minder afvoer en minder aanvoer betekent winst wat duurzaamheid betreft. Ook levert het een kostenbesparing op, die we doorberekenen aan de klant. Het enige nadeel is dat ter plekke zeven een iets langer werkproces betekent. Aangezien we op lokaal spoor niet in een buitendienststelling werken, is dat over het algemeen geen probleem.”
Met de voordelen op duurzaamheidsgebied levert de introductie van de kleine zeef ook een bijdrage aan twee Sustainable Development Goals waaraan Strukton zich heeft gecommitteerd: Industrie, Innovatie & Duurzame Infrastructuur (SDG 9) en Verantwoorde Consumptie & Productie (SDG 12). Ook opdrachtgevers hechten hier steeds meer waarde aan, merkt Steffen. “De feedback die we krijgen van opdrachtgevers is heel positief. Zij zijn zelf ook volop met verduurzaming bezig en vinden het prettig dat we daarin meedenken. De kleine zeef heeft dus een grote positieve impact.”
De nieuwe zeefmachine is onze duurzame daad #158. Bekijk al onze duurzame daden!
“De ballast die we zeven kunnen we meteen weer in het werk terugbrengen: al met al resulteert dat in een hergebruik van 70 tot 80 procent"
Contact opnemen met Strukton Rail Short Line
Rinus Hardeman